Tessie-san

Dag 20. De länder jag besökt

Jag har tyvärr bara varit inom Europa hittills, men förhoppningsvis hittar vi längre ut snart. Min allra första utomlandsresa gjorde jag tillsammans med tjejligan när jag var 17 år. Då åkte vi till Bulgarien i två veckor. Det var förövrigt där jag ramlade på bargatan och spräckte upp hakan efter att ha haft tävling i vem som får med sig flest drinkpinnar i slutet av kvällen… Jag vann.

Min andra resa gjorde jag tillsammans med JP. Då åkte vi till Turkiet, till Chamyuva. Det var en badort som låg lite längre bort från turistställena och vi var de enda svenskarna på hotellet.Vi hade valt all inclusive och gick säkert upp 5kg var de två veckorna.

Året efter åkte vi till Spanien – Mallorca. Vi hamnade dock på ett riktigt uselt hotell som inte hade någon AC. När vi sedan fick gå ner till lobbyn för att hyra en så var de slut och vi skulle återkomma dagen efter istället. Då var de också slut och så fortsatte det… Det var ett par riktigt svettiga dagar kan jag säga.

Sen besökte vi Grekland, Kreta ett år. Då hade vi ett rum på bottenplan med stora glasdörrar som ingång. Minns att det var rätt så dött där vi bodde och vi gick ett par kilometer varje dag när vi skulle ut och äta.

Året efter det åkte vi tillbaka till Turkiet, men den här gången till Alanya. Det var på den stranden som jag höll på att drunkna precis vid strandkanten. Det var jättestarka vågor och jag ramlade på något vis omkull när jag skulle gå upp ur vattnet och kom aldrig upp på benen igen. Såfort jag kom ovanför vattenytan med huvudet så kom det en ny våg och jag snurrade runt under vattnet som i en tvättmaskin. JP stod precis bredvid mig och fattade inte vad jag höll på med. Tillslut drog han upp mig, när han såg att jag inte klarade av det själv. Hade halva stranden i bikinitrosan kommer jag ihåg….

Samma år åkte vi till Tyskland, Berlin på en weekend. Det var verkligen en häftig stad. Så otroligt stor att man inte tror att det är sant. Vi bodde nära snoffsdistrikten, men vårt hotell var inte det minsta snoffsigt, det låg ovanpå en bordell…

Vi åkte även till Turkiet en tredje gång, också då nära Alanya. Men då bodde vi på ett all inclusive-hotell och spenderade mestadels vår tid vid poolen och den närliggande stranden. Vi åkte i augustimånad och jag minns att det var så varmt att det inte fanns på kartan att ha utsläppt hår till middagen.

Året efter åkte vi till Cypern – även denna gång med våra resekompisar. Havet var sådär kristallblått som man alltid trott och vi hade två riktigt härliga veckor där.

Tidigare det året så åkte JP och jag till Frankrike, Paris. Åh, denna ljuvliga stad! Det är min absoluta favoritresa, staden var på riktigt så fruktansvärt romantisk att det var löjligt. Blev om möjligt ännu mer kär när vi åkte dit.

Sen var vi även på en weekend till Tjeckien, Prag samma år. Ascool stad med mycket historia. Där åt vi knödel, drack billig öl och gick på strippklubb.

Och i somras var vi alltså iväg till Grekland, Kreta igen. Och staden hade förändrat sig helt sedan vi var där sist. Nu var det fart och fläkt på det stället där det var lugna gatan ett par år innan.

Mycket charter har det alltså (tyvärr) blivit. Mina topp-3 nästa drömresemål är: Italien – Venedig, Japan – Tokyo, USA – Miami. Nästa år vill jag hinna med minst en weekend och en långresa!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!