Tessie-san

Jamaica – del 1

Då kör vi då – Jamaica del 1 från början. Jag hade ju haft galen resfeber i cirkus en månad och när dagen D hade kommit så var min mage full med fjärilar! Var ju lite orolig hur det skulle gå att flyga såpass långt (11 timmar dit och 10 timmar hem) så vi började med att stilla våra (mina) nerver med den obligatoriska Arlanda-ölen sisådär 07.10 på morgonen – inga konstigheter. Sen fortsatte vi med diverse drinkar och party-paket på planet. Tiden går mycket fortare då ju.
Tittade på två filmer på ipaden, åt flygmat två gånger, lyssnade på något avsnitt av Fredagspodden, bläddrade lite i ett par skvallertidningar och sen var vi framme. Sov inte en blund, men det behövdes inte – vi båda var så peppade på Jamaica att vi levde på pirret.

När vi kom fram till hotellet möttes vi av den här vyn… #kommentareröverflödiga

Vi slängde genast av oss mjukisbyxor och andra sköna flygkläder mot bikini och solkräm och sprang ner till vattnet på en gång. Bleka som två vita sparrisar la vi oss ner och började lapa sol. Åt lite nachos från buffén och fortsatte sedan jobba på brännan.

Minns inte om det var vår andra eller tredje dag (som alltid är alla dagarna ihopblandade i minnet) så träffade vi på ett par från Kanada och efter ett par timmar släppte det med engelskan (jag är alltid blyg för att prata engelska sådär i början). De allra flesta gästerna kom från antingen Kanada eller USA (skönt att kunna ha ett eget språk som ingen annan förstod).

Det var förövrigt den här kvällen som vi sprang rakt in i dimman och därefter fick sota för det rejält dagen efter… Minns inte ens att den där bilden med mig, några kanadensare och en sköldpadda i trä togs eller varför. Hittade den i mobilen dagen efter…

De första dagarna på ön så hade vi riktigt friska vindar. Snudd på lite kallt ibland – men det tyckte jag var skönt, för då kunde jag sola som en normal människa, eftersom det inte blev för varmt. I vanliga fall måste jag – på riktigt, bokstavligt talat – ner och bada var 5:e minut, annars smälter jag. Det är också därför man ofta hittar mig i skuggan med keps och sjal över mig eftersom jag ofta ger upp där i värmen. Därför välkomnade jag de karibiska vindarna så jag kunde få en jämn och fin bränna redan från start.

Annat var det när man försökte få till en fin bild vid piren. Håret flög lite hur det ville.

Hotellet var alltså ett all inclusive-hotell, men inget sjaskigt vi-slänger-ihop-ett-par-trötta-och-slaskiga-röror-all-inclusive, utan en riktigt bra och lyxig variant. De hade lätt den godaste buffén jag stött på och vi åt oss mätta både vid frukost, lunch och middag.

Förutom buffén (som även den hade olika teman varje dag) så hade de ett par ala carte-restauranger som man kunde boka bord på. De ingick givetvis också i hela konceptet, men var ännu mer exklusiva. Här provade vi på en av dem – Jambalaya – som var inspirerad av New Orleans. Jag åt en hummersoppa till förrätt, grillad lax till varmrätt och en tallrik med en blandning av choklad och bär till efterrätt. Avslutade med en dry martiniq (hoho).

Självklart tog vi en del hiss-selfies. Ingen utomlandsresa är komplett utan dem.

Hälsade på stranden som var det vackraste jag någonsin sett. Det var svårt att få till dess totala vackerhet (ja!) på bild – men ni ser ju ändå på ett ungefär hur otroligt det ser ut.

If you´re happy and you know it – say yahman!

Vi spenderade de allra flesta utav våra dagar vid den underbara poolen (med tillhörande bar som serverade löjligt goda och vackra drinkar) samt nere vid den kritvita stranden som låg tio meter längre bort. Bortskämda är bara förnamnet!

Har hur mycket fler bilder som helst, så vi delar upp det lite tänkte jag. Har hittills förberett för fyra delar, så håll tillgodo! <3 Puss och Yah man!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!