Tessie-san

Gotland del 2

Nästkommande dag på Gotland hyrde vi cyklar och så åkte vi iväg på cykeläventyr. Började med att besöka en väderkvarn som tydligen var bebodd, men vi tjuvade oss ett turistkort ändå.

Så cyklade vi vidare och stannade till vid en liten damm med röda nekrosor i, bredvid den stod det ett par kor och glodde. JP ropade på dem och lockade med nyplockat gräs och så kom de en efter en. Jag vågade också mata och det var kul att se hur de sliter till sig gräset med hjälp av sina tungor. Den svarta kon hade en kolsvart tunga dessutom.

#kossagroupie

Även om det blåste en del den här dagen så låtsades vi inte om det och fortsatte cykla runt ön. Kom till en kyrka som vi gick in i. Jag är ju inte religiös för fem öre, men jag kan ändå uppskatta en vacker kyrka och dess historiska värde.

Tjusiga vita Gotlandsstenar som gör så att benen ser ännu brunare ut <3

Jag hyrde en cykel som hade korg därfram och ville såklart fylla den med vackra blommor som vi kunde hitta längs vägarna vi for fram på. Hade alla färger man kunde komma åt förutom röd. Men så cyklade vi förbi en äng som var full med röd vallmo som jag såklart ville komplettera min bukett med. Dock var det väldigt högt gräs och eftersom min största skräck i livet är att stöta på äckliga kräk (ni vet slangdjur som börjar på o) så blev JP min räddare i nöden och hoppade själv över diket och gick och plockade en liten bukett som han gav till mig <3

Efter att ha cyklat i ett par timmar bestämde vi oss för att cykla hemåt. Stannade till vid en äggbod där man kunde köpa helt färska nyvärpta ägg. Det var ingen försäljare därinne utan man betalade det man tyckte äggen var värda.

Så vi köpte ett sexpack som vi la i min korg tillsammans med blommorna.

Eftersom vädret var lite sisådär så varvade vi dagarna med att sova, ligga och lyssna på podcasts och vara ute och cykla. Det är verkligen något jag tycker är så mysigt. Får lite flashback från när jag var liten och vi cyklade hela sommarloven igenom. En härlig känsla iallafall.

Sista dagen blev det riktigt fint väder och vi låg i solstolarna på baksidan och solade mest hela dagen. Typiskt att solen skulle hitta till Gotland just när vi skulle åka. Vid fem-tiden började vi åka mot Visby för att ta färjan hem. Stannade till vid Högklint där man får en fantastisk utsikt över hela Visby. Även om det blåste galna vindar däruppe så var det otroligt vackert!

I väntan på att vi skulle gå ombord så tog vi oss en glass på Visbys gator. Jag tog en med vanilj och hasselnötschoklad, snuskigt gott!

Väl på båten kände vi att den tre timmar långa resan kändes väldigt olockande, så vi bestämde oss för att ta en bio för att få tiden att gå fortare. Så efter en halvtimme efter att vi gått ombord och hunnit äta en räksmörgås så gick vi till biografen som låg i aktern på fartyget. De visade Tomorrowland med George Clooney. Den var riktigt bra faktiskt, även om det var en ”barnfilm”. Och vips så var det dags att gå av.

Sen hoppade vi på båtbussen som tog oss till centralen och jag sov exakt varenda sekund av den resan. En snabb taxiresa till och vi var hemma. Som jag längtat efter vår stora mjuka säng!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!