Tessie-san

Då ska du INTE borsta dina tänder

Jag tänkte att vi skulle köra ett avsnitt av Fluortanten tipsar idag, vad säger ni om det?

Man får ofta höra hur viktigt det är att borsta sina tänder och att man gör det både morgon och kväll. Det stämmer ju väldigt bra om man vill behålla en god munhygien med rena och friska tänder, men visste du att det finns tillfällen då du absolut inte ska borsta dina tänder? Där det kan vara direkt skadligt att borsta dem? Det finns det faktiskt och jag tänkte att jag skulle ta upp två exempel:

 

  • Dricker du juice till frukosten? Just juice och annan sur dryck har en frätande effekt på tänderna och stunden efter att du druckit något surt ska du helst undvika att borsta dina tänder överhuvudtaget. Emaljen (det yttersta lagret på tänderna) “luckras upp” eller “blir lite mjukare” direkt efter ett surt intag och om man då går på med tandborsten precis då så gör det mer skada än nytta.

Hur ska man göra då?
– Det bästa är att vänta i någon timme efter att du druckit juicen och borsta. Då har emaljen hunnit återhämta sig lite och du kan borsta på som vanligt med fluortandkräm. Ett annat tips är ju att borsta tänderna innan frukost (utan tandkräm om man tycker att det förstör smaken på det man ska äta) och sedan skölja med fluorskölj efter frukosten.

  • Ett annat tillfälle då du bör undvika tandborstning är efter att du kräkts. Har du råkat ut för en magsjuka eller illamående i din graviditet? Det är kanske en av de första sakerna man vill göra direkt efter, för att känna sig ren och fräsch igen, men för samma anledningar som juicen så bör det undvikas. Sura kräkningar fräter också på emaljen och gör den försvagad. Personer som lider av ätstörningar kan ofta visa tecken på detta på sina tänder. Insidan av tänderna har ofta tagit skada av frekvent uppkastning och sura uppstötningar och har fått erosionsskador som i sin tur kan leda till mycket ilningar.

Hur ska man göra då?
– Skölja med fluorskölj direkt efter är det bästa alternativet. Fluoret hjälper till att stärka emaljen och gör ingen mekanisk åverkan på tänderna som tandborsten gör.

 

tepe

Generellt så är ju att borsta bättre än att undvika det, men när det gäller i samband med sura intag/eller tvärtom så bör man vänta i någon timme för att säkra upp emaljen först. Det kanske inte är alla som vet, så det var ett litet tips såhär en tisdagsförmiddag! Puss på er ♡

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
    1. tessiesan

      Camilla- Ja, tyvärr är det så. Man kan dock laga erosionsskador, men det är inte ett förstahandsval då man ändå tar bort lite av tandytan när man gör en lagning (för att lagningen ska få fäste och sitta på plats). Så man får väga nytta vs ont från fall till fall. Det bästa är att “ta bort orsaken” till skadan och det kan man göra om man har rätt kunskap – alltså undvika sura födoämnen och att undvika att borsta tänderna direkt efter ett sådant intag 🙂

        1. tessiesan

          Camilla- Ja, det är just ilningar som oftast blir konsekvensen av dessa skador. Prova en tandkräm som skyddar mot ilningar, de brukar vara väldigt effektiva! Sensodyne eller Colgate Sensitive är två bra sorter 🙂

          Bra val av godis! Choklad är min favorit också, mmm! Det är faktiskt det “snällaste” godiset för tänderna, då det lättast sköljs bort av saliven. Det sämsta godiset är det som är segt och fastnar i tänderna, eller att gå runt med en klubba i flera timmar. Hellre äta en hel godispåse på en gång istället för en godis i timmen – då hinner tänderna aldrig vila.

stats