Tessie-san

Köpenhamn – del 1

Eftersom Köpenhamn-inlägget uteblev igår så tänkte jag kompensera lite med att dela upp det i två inlägg. Även om vi endast var där i tre dagar (två nätter) så hann vi med att se en hel del, så bilder har jag i överflöd.

Vi började vår födelsedag (JP och jag fyller ju som bekant år på samma dag, jag är dock ett år äldre) med att stiga upp vid halv sex på morgonen. Klockan 06.20 gick vi utanför dörren och satte oss sedan på pendeln mot centralen. Jag hade ju fått reda på att vi skulle resa iväg någonstans och att jag skulle packa en väska för tre dagar, men mer än så visste jag inte. Jag trodde tillexempel att vi skulle åka med bilen, men det stämde alltså inte.

På centralen går vi mot SJ-tågen och jag försöker läsa av alla skyltar vi går förbi för att klura ut vart vi ska åka. Går sedan på tåget mot Linköping Malmö och jag förstår först ingenting. När jag först förstått att vi skulle ta tåg så trodde jag att vi skulle till Göteborg. Men okej, mot Malmö alltså.

Väl i Malmö så börjar vi gå mot ett annat tåg och jag börjar sakta men säkert förstå att vi nog ska bege oss över vattnet och till Danmark – vilket stämde! Har aldrig varit i Köpenhamn, eller Danmark överhuvudtaget så det var riktigt kul!

När vi kommit fram var vi båda rätt så möra (mest jag, det är liiite knöligt att sitta med stor mage och bultande fötter på ett tåg i 4½ timme) så vi letade upp hotellet som han bokat, checkade in och vilade i någon halvtimme. Sen bytte vi om till skönare kläder och gick ut för att upptäcka Köpenhamn!

Började med att ta en dansk glass precis intill Nyhavn. Sen gick vi och åt lunch. På sin födelsedag får man börja med efterrätten först!

JP åt fish and chips och jag tog en pulled chicken-hamburgare, mums!

Så himla mysigt ställe – Nyhavn. Ett par hundra meter med uteserveringar precis intill en å. Alla husen (restauranger på bottenplan) står i olika färger och former, riktigt mysigt!

Vandrade längs alla uteserveringar efter lunchen och stannade till vid ännu ett glasställe. Den här gången hade vi ögonen på churros! Har ni provat det? Ingen av oss hade gjort det tidigare och kände att det nog var på tiden att vi gjorde det. Ser ut som pommes med glass. Smakar hundra gånger godare. Full med strösocker och vaniljglass att doppa dem i (oops…)

Vi fortsatte sedan att strosa på Ströget – det är ju ett måste när man är i Köpenhamn! Där hittade vi den här långa mannen utanför Guinnes-butiken. Världens längste man!

Hittade en Lego-butik och gjorde som alla andra turister och tog kort med enormt stora Lego-killar.

På kvällen gick vi till en mysig restaurang som tyvärr inte var något att hänga i julgranen när det gällde maten. Men vi tröstade oss med att skåla i en födelsedagsdrink tillsammans. Tänk att vi träffades när vi båda precis hade fyllt 20, respektive 21 år och nu satt vi här i Köpenhamn och firade 29 och 30 år, med en Pickis i magen! Vad häftigt ändå!

Då vi båda (okej, mest jag) har blivit (ännu mer) kvällströtta den senaste tiden så bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet direkt efter middagen. Tidig morgon, lång resa, mycket att se, mycket att äta, mycket överraskning över hela dagen – summa summarum så var det en jättemysig 30-årsdag jag fick! <3

Vi vandrade så hem hand i hand mot hotellet när kvällen började inta staden. Så glad för den här fina resan!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!